Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2025-02-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Approach and Issues of Basic Nursing Practice under the COVID-19 outbreak -From the self-evaluation of students for Basic Nursing Practice I- |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
eng |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
COVID-19流行下の基礎看護学実習の取り組みと課題 ―基礎看護学実習Ⅰにおける学生の自己評価から― |
|
言語 |
ja |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
COVID-19 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Basic Nursing Practice |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Basic nursing education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
learning outcomes |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Issues |
著者 |
上星, 浩子
長嶺, めぐみ
萩原, 一美
佐藤, 晶子
星野, 健
佐藤, 美保
堀込, 由紀
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
The learning outcomes and challenges in the practical training program were examined and compared between in 2019 and 2020 in order to obtain the approach of Basic Nursing Practice I and the insights into basic nursing education in face of COVID-19 outbreak. 1 . The self-evaluation score in 2020 was 77.09±8.13 (mean±SD), which was lower than 79.92±10.16 (mean±SD) in 2019. 2 . In FY 2020, 124 units (43.8%) of “observe” were freely described by students, accounting for about half of all recording units. The fewest was“ explain” at 15 units (5.3%). Students were able to “observe” and “learn” but were not able to develop our thoughts that means “understanding” such that cannot explain the facts linking them to the prior learning and that we could not deepen our learning due to lack of images. Students learn more by placing themselves in an actual medical environment and gaining hands-on experience. Therefore, it is important to adjust the training environment so that students can learn in the field even for a short time. Furthermore, the future challenge is to build a system that interactive communication while incorporating learning tools such as the Internet and Virtual Reality. |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
COVID-19流行下における基礎看護学実習Ⅰの取り組みと2020年度の学生の自己評価表を2019年 度と比較し、学習成果や課題について検討した。 1 ) 2020年度の自己評価点は77.09±8.13(mean±SD)点、2019年度の79.92±10.16(mean±SD)点に比し低かった。 2 ) 2020年度の学生の自由記述では「観察する」124記録単位(43.8%)で全記録単位の約半数を占めていた。最も少なかったのは「説明する」15記録単位(5.3%)であった。「観察する」「知る」ことはできたが、事前学習と結びつけることやイメージができず、学びが深まらないなど「理解する」という思考の発展までは至らなかった。学生は実際の医療環境に身を置き、体験をすることで学びが深まる。よって短時間でも臨地で学ぶことができるよう実習環境を調整することが重要である。さらにインターネットやVR などの学修ツールを取り入れながら、双方向的なコミュニケーションができるシステムを構築することが今後の課題である。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Note |
書誌情報 |
群馬パース大学紀要
号 29,
p. 53-65,
発行日 2023-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
群馬パース大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1880-2923 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12090888 |
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |