Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-03-11 |
タイトル |
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タイトル |
助産学実習への効果的な移行を目指した母乳育児支援のシミュレーション教育の学習効果と課題 |
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言語 |
ja |
言語 |
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言語 |
jpn |
その他(別言語等)のタイトル |
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その他のタイトル |
Learning Effects and Issues with Breastfeeding Support Simulation Education for Effective Transition to Midwifery Training |
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言語 |
en |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
シミュレーション教育 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
助産学教育 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
助産学実習 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
母乳育児支援 |
キーワード |
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言語 |
ja |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
質的記述的研究 |
著者 |
臼井, 淳美
中島, 久美子
吉野, めぐみ
廣瀬, 文乃
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抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
【目的】母乳育児支援のシミュレーション教育を通した学びの内容、助産学実習に活かされた内容を明らかにし、助産学実習への効果的な移行を目指した母乳育児支援におけるシミュレーション教育の学習効果と今後の課題を検討する。【方法】質的記述的研究デザインである。対象は本学助産学生18名であった。調査内容は、シミュレーション教育を実施し、シミュレーション教育後の学習内容と課題、助産学実習後の学びとシミュレーション教育で学びたかった内容等を調査した。【結果】シミュレーション教育後の学び及び助産学実習に活かされた内容は、【基本的助産診断技術】【助産師のアイデンティティ】であった。助産学実習後にシミュレーション教育で学びたかった内容は、【助産実践に活かす多様な授乳支援】であった。【結論】母乳育児支援のシミュレーション教育は、授乳支援に必須の基本的助産技術の獲得と助産師としてのアイデンティティの基盤が形成され学習効果が期待された。今後の課題は、シミュレーション教育前の学生のレディネスとして授乳状況の観察・アセスメントに必要な基礎的知識を習得させる。妊娠期から産褥期まで継続的に母子への支援ができる事例を設定し、授乳支援に必要な助産診断技術を強化する。具体的な授乳支援を助産学実習で補完する教育方略が必要である。 |
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言語 |
ja |
抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
Purpose: The purpose of this research was to clarify the contents of learning through breastfeeding support simulation education and the contents utilized in practical midwifery training. We discuss the learning effects of breastfeeding support simulation and future challenges for the purpose of effective transition to midwifery practice. Methods: This study followed a qualitative, descriptive design. The subjects were 18 midwifery students at a university. Simulation education was conducted. The survey contents were learning and problems occurring after simulation education, and learning utilized in midwifery training. It also covered that which the students wanted to learn through simulation education.Results: The contents learned after simulation education and utilized for midwifery training were“Basic midwifery diagnosis and skills” and “Midwife identity.” The contents that midwifery students wanted to learn in simulation education were “Various breastfeeding support for midwifery practice.”Conclusion: Breastfeeding support simulation education can be expected to help in acquisition of basic midwifery skills essential for breastfeeding support and form the basis of a midwife’s identity. For future tasks, as a preparatory step before simulation education, students should be required to acquire the basic knowledge necessary for observing and assessing breastfeeding conditions. It strengthens the midwifery diagnosis and breastfeeding support skills by creating a situation that can continuously support the mother and infant from pregnancy through postpartum. Additionally, it is necessary to plan an educational strategy that complements the midwifery diagnosis and breastfeeding support skills with midwifery training. |
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言語 |
en |
内容記述 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
原著論文 |
書誌情報 |
群馬パース大学紀要
号 28,
p. 3-13,
発行日 2022-09
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出版者 |
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出版者 |
群馬パース大学 |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1880-2923 |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA12090888 |
アクセス権 |
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アクセス権 |
open access |
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アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者版フラグ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |